Ferdi Tayfur niye olamadı?

Ferdi Tayfur niye olamadı?http://www.candundar.com.tr/index.php?Did=1289, 01.06.2000,

http://www.candundar.com.tr/index.php?Did=1289,
Yayın tarihi: 01.06.2000

Düne kadar Hadi köyümüze geri dönelim çağrısını yapan Ferdi Tayfur kimseyi dönmeye razı edemeyince O halde kentli gibi olalım dedi ve son klibinde kadehi yere atıp sigarayı bıraktı. 

27 yaşındaki Gonca geçen hafta Beşiktaş'taki evinde bıçaklanarak öldürüldü. Asıl adı Cüneyt Vağdar'dı. Travestiydi.

Evine getirdiği üç kişiyle pazar­lık yaparken çıkan kavgada bıçak­lanmış ve kan kaybından ölmüştü.

Cüneyt olarak doğmuş, genç­liğinde Gonca olmuş, sonunda yine Cüneyt olarak er kişi niye­tine kılınan namazla gömülmüştü.

Geride bıraktığı tek iz, Ferdi Tayfur'un Hadi Gelin Köyümüze Geri Dönelim klibinde oynadığı rol oldu. Orada köyden şehre gö­çenlere ricat çağrısı yapan Tayfur, yolda Gonca ile karşılaşıyor ve mini eteğiyle ayakta küçük su dö­ken bu eski köylüsünü memlekete dönmeye ve Fadime'nin düğününde birlikte halay çekmeye da­vet ediyordu.

Oysa Gonca bir daha döne­meyecek haldeydi artık...

Kalmasının da mümkün olma­dığı geçen hafta anlaşıldı.

 * * *

Ferdi Tayfur, bu geri göç kampanyasından pek kısa bir süre önce Mercedes'iyle köye, emmoğlunun cenazesine gitmiş, onun şerefine gitar nağ­mesi, güzel sevgilisi ve meleşen kuzuların sesi eşliğinde bir kadeh rakı içmiş, cenazesinin ardından da yanık bir şarkıyla seslenmişti.

Ne köyü eski köydü artık, ne kendisi eski köylü...  

O yüzden hadi dönelim davetinin nostaljik bir haftasonu gezisinden öteye gitmeyeceğini herhalde kendisi de biliyordu.

Nitekim Goncanın dönüş umutla­rının sol karın boşluğuna saplanan bir bıçak darbesiyle yok edildiği günlerde Ferdi Tayfur yeni klibiyle çıktı ortaya...

Bu kez sevdiği kızın kapısında siyah ta­kım elbisesi içinde, elinde bir buket çiçekle günah çıkarırken “sigarayı bıraktım” diyordu.

Gece hayatım bitti / kadehi yere attım

Beni kutlamalısın/sigarayı bı­raktım.

 * * *

Kadehi atmış, sigarayı bırak­mış bir arabeskçi, kalemini kırmış bir yazardan farksız...

Anlaşılan o ki, Ferdi Tayfur köye dönelim çağrılarının sonuç vermeyeceğini görmüş ve kente uymayı seçmiş.

Ülkenin nabzını popüler kül­türün ürettiği şarkı sözlerinden tutmaya çalışan Orhan Tekelioğlu, NTV Mag'daki yazısında Tay­fur'un son klibini Arabeskin şeh­re ruhunu teslim etmesi olarak yorumladı.

Şarkının son dörtlüğündeki Hor gördüğün herşeyi / çıkardım hayatımdan mısraları, Orhan Gencebay'ın çeyrek asır önceki Hor görme garibi isyanının na­sıl bir teslimiyete dönüştüğünü kanıtlıyordu.

Aslında bu tavrı, Ferdi Tay­fur'da -ve daha büyük ölçüde de- İbrahim Tatlıses'te simgeleşen bir kıvraklıkta aramak lazım.

60'larda büyük kentlere göçen­lerin çocukları artık evlilik çağına geldiler ve babaları gibi kafa çekip sigara tüttürerek tutunamayacaklarını anladı­lar.

Tayfur'un hicran yüklü hıçkırıklarla dolu, karamsar aşk şarkılarından bu noktaya gelişinde yeni kuşağın intibak ara­yışına ayak uydurma ya da onu duyurma çabası var.

Ancak bir yanda da aynı göçmenler arasında, hiçbir de­ğişim umudu kalmamış, daha doğrusu değişimden hep za­rarlı çıkmışlar var ki, onlar herşeye rağmen Müslüm Gürses dinliyor ve başkalarına yansıtamadıkları öfkelerini kendi be­denlerine yöneltiyorlar.

O nedenle de Müslüme Baba diyorlar.

Belki de o yüzden, her rüzgârda ayrı evlat edinip, ayrı bir çarenin şarkısını söyleyen Ferdi Tayfur, babalığa terfi edemiyor bir türlü...

O, sigarayı bıraksa da, hayranları sigarayı değil kendisini bırakıyor.

sigarayı bıraktım'' şarkısının yer aldığı Ah Bir Zengin Olsam kasetinin satış listelerinde ilk 50'ye bile girememesi bunu göstermiyor mu?