Sigara Lobisinin Yerel Seçim Hesapları

Sigara Lobisinin Yerel Seçim HesaplarıHürriyet, 06.01.2009,

http://www.hurriyet.com.tr/yazarlar/10705994.asp
Hürriyet, 06.01.2009, Gila BENMAYOR, gbenmayor@hurriyet.com.tr

YILIN son günü Sigara ve Sağlık Ulusal Komitesi’nin dönem başkanı Prof. Elif Dağlı gazeteye ziyaretime geldi.
Kısa adı SSUK olan komite bünyesinde, sağlıkla ilgili 40 kadar dernek ve vakfı barındırıyor.
1995 yılında kurulmuş ve gönüllü olarak sigaraya karşı mücadele ediyor.
Kolay bir mücadele değil bu.
Zira karşısında dev sigara şirketleri ve bunların büyük boyutlardaki lobi faaliyetleri var.
Buna karşılık SSUK, sahada ve Meclis’te sıkı çalışıyor.
Sigaranın geçtiğimiz mayıs ayında alışveriş merkezi, otel gibi kapalı mekanlarda yasaklanmasını sağlayan yasada önemli payı var.
Şimdi 19 Temmuz 2009 tarihinde yürürlüğe girmesi beklenen ’lokanta ve kafelere sigara yasağı’nın sulandırılmaması için kolları sıvamış durumda.
Profesör Dağlı’nın sigarayla ilgili önüme koyduğu rakamlar, paylaştığı bilgiler son derece ilginç.
Bir kere konuya şu gerçekten başlayalım.
 
10 YILDA İKİ KAT ARTMIŞ
Sigara en çok Hindistan, Çin, Pakistan gibi gelişmekte olan ülkelerde içiliyor.
Türkiye de bunların arasında elbet.
Türkiye’de sigara içme oranı 1986 ile 1996 arasında yüzde 50 oranında artmış.
Yani gelişmiş ülkeler sigaradan vazgeçerken, gelişmekte olan ülkelerde tüketim baş döndürücü bir çıkışta.
Türkiye’de 1980’li yıllarda erkekler kadınların önünde iken, şimdi kadın kullanıcılar tırmanışta.
Peki Türkiye’nin sigaraya harcadığı para ne kadar?
Sıkı durun yılda tam 20 milyar dolar harcıyoruz.
Bu da günde 50 milyon dolar anlamında.
 
KRİZDE EN SAĞLAM SEKTÖR
SSUK’un tespitine göre ekonomik kriz sigara tüketimine darbe indirmiyor.
Dağlı, Sigara sektörü krizde en sağlam sektör. Elimizdeki verilere göre krizlerde tüketim artıyor diyor.
Madalyonun diğer yüzünde işin sağlık boyutu var.
Profesör Dağlı’ya göre, Türkiye’de her iki insandan biri en verimli çağında sigaraya bağlı bir nedenle hayatını kaybediyor.
Türkiye sigara yüzünden ortaya çıkan sağlık sorunları için yılda 30 milyar dolar harcıyor.
Özetle sigara artı sağlığa yılda harcanan paranın miktarı 50 milyar dolar.
İşin bir yanında 50 milyar dolar, diğer yanında hayatlarının en verimli çağlarında aramızdan ayrılanlar var.
İşte bu nedenle Profesör Dağlı, sigarasız lokanta, bar, kahvehane yasasının sulandırılmadan hayata geçmesi için kapı kapı dolaşıyor. Türkiye’deki 600 bin kahvehaneyi çatısı altında barındıran Kahvehaneciler Sendikası ile de görüşmüş.
Meğer otel ve alışveriş merkezlerinde sigara yasağı yürürlüğe girer girmez, sigara lobisi de sendikayı ziyaret etmiş.
Yerel seçimlerden önce lokanta ve kahvehanelere sigara yasağı gelirse seçim zamanı iş yerlerinize kimse gelmez diye telkinde bulunmuş.
Anadolu’da kahvehaneler yerel politikacıların halkla (daha çok erkeklerle) iletişim kurdukları yerler.
Kahvehaneciler Sendikası’nın da devreye girmesiyle, lokanta ve kahvehanede sigara yasağı yerel seçimler sonrasına kalmış,
Profesör Dağlı’nın aktardığı hikaye böyle.
Sigara lobisi ne kadar güçlü olursa olsun sigarasız lokanta hepimizin hakkı diyorum.